Thaisoppa

Första hemmalagade måltiden sedan jag kom tillbaka för några dagar sedan. Det blev en thaigryta/thaisoppa, ett ihopkok av lite diverse saker jag fick för mig att använda. Jag har köttfärs, purjolök, wokgrönsaker och sojabönor i. Utöver detta kokosmjölk och vatten. Smaksatte med grönsaksbuljong, paprikapulver, gurkmeja och thai grön currypasta. Blev väldigt gott.
 
Är dock lite tveksam till om den är så klimatsmart denna maträtt. Sojabönorna är ju rent spontant inte det mest miljövänliga man kan konsumera, jag hittade en tråd på ett veganforum där de diskuterar detta. Kokosmjölken tvivlar jag på är särskilt positiv att använda sig av om man ser till de långa transportsträckorna som krävs för att importera den. 
 
Förstås trist och jag ska försöka tänka mer på att använda lokalare råvaror i min mat, men ibland blir det som det blir. Om det tröstar någon så köper jag i alla fall ekologisk kokosmjölk. :)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0